Denemarken is Duur! - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Lize Adriaanse - WaarBenJij.nu Denemarken is Duur! - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Lize Adriaanse - WaarBenJij.nu

Denemarken is Duur!

Blijf op de hoogte en volg Lize Adriaanse

18 December 2014 | Denemarken, Odense

Daar zijn we weer! Tijdens deze blog wil ik jullie wat vertellen over de kosten van levensonderhoud in Denemarken.

Over het algemeen is Denemarken iets duurder dan Nederland. Je merkt dit vooral als je naar de supermarkt gaat. Wanneer je in Odense uiteten wilt, moet je eerst even sparen. Dit is namelijk erg duur! (maar ook erg lekker).

De trein is een stuk duurder dan in Nederland. Een enkele reis van Odense naar Kopenhagen kost bijvoorbeeld al bijna 35 euro! Helaas hebben wij studenten hier geen ov-kaart net als in Nederland. Het is wel mogelijk om een kortingskaart te kopen. Voor ongeveer 25 euro koop je een kaart waarmee je 50 procent korting hebt buiten de spitsuren.

Neem overal je studentenkaart mee naar toe! Bij bijna alle musea en kastelen krijg je korting. Deze korting kan zelfs oplopen tot 40 procent van de originele entreeprijs. Je Nederlandse studentenkaart is hier ook gewoon geldig, dus je kunt ook je overgekomen vrienden meenemen naar Egeskov vlak bij Odense.

In Denemarken is de alcohol door de accijnzen vele male duurder dan in Nederland. Maar het uitgaan in Odense hoeft helemaal niet duur te zijn. De meeste kroegen hebben één avond in de week een gratis bier uur, waar je volop halve liters kunt blijven drinken. Deze gratis bier uren beginnen meestal wel vroeg (10 of 11 uur in de avond), maar met je nieuwe Duitse vrienden die gewend zijn om 8 uur al naar de kroeg te gaan moet dit lukken.

De beste supermarkten in Odense zijn naar mijn mening de Rema en de Lidl. Als je graag wilt kiezen tussen 6 verschillende merken melk dan ga je naar de Bilka. Dit is een ontzettend grote supermarkt waar ze ook kleren, tv’s en andere zaken verkopen. Voor de rest is bij de Lidl de groente en fruit van goede kwaliteit. De Rema heeft als voordeel dat de winkels niet zo groot zijn, maar ze wel alles verkopen wat je nodig hebt. De Bilka ligt in Odense vlak bij de universiteit.