Alle vogels fluiten in mei - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Lize Adriaanse - WaarBenJij.nu Alle vogels fluiten in mei - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Lize Adriaanse - WaarBenJij.nu

Alle vogels fluiten in mei

Blijf op de hoogte en volg Lize Adriaanse

31 Mei 2013 | Laos, Vientiane

31-05-13
Een maand geleden schreef ik mijn laatste blog en in de tussentijd is er weer een hoop gebeurt. Zo heb ik Koninginnedag gevierd in Singapore en ben ik op reis geweest naar Kuching en Laos. Laat ik bij het begin beginnen namelijk: Koninginnedag!
De laatste Koninginnedag heb ik eervol afgesloten in Singapore. Dinsdag middag vertrokken we na de lunch richting Singapore waar we eerst hebben gewinkeld en daarna onze spullen hebben gedropt in een dorm (slaapzaal) van ons hostel. We dineerden in een chinees restaurant, kleedde ons om in het hostel en vertrokken richting de Raffles Tower waar het Koninginnedagfeest zou plaats vinden. Eenmaal boven bewonderde ik het prachtige uitzicht over de stad, ik stond namelijk op het hoogste dakterras ter wereld! Het was een erg gezellige avond met wat Nederlandse hapjes en erg veel leuke contacten opgedaan. Ook zijn we nog even kort live op de Nederlandse televisie geweest. Na aardig wat wijntjes keerden we rond 3 uur terug naar ons hostel.

Na een paar dagen bijkomen van Singapore, vloog ik al weer richting Kuching om daar met Rutger de jungle te ontdekken. De douane op het vliegveld van Johor Bahru was echt waardeloos, ik hoefde niet één keer mijn paspoort te laten zijn. Eenmaal aangekomen in Kuching ontmoete ik Rutger en namen we een taxi naar ons hostel. Na wat toast om de batterij weer op te laden konden we nog net op tijd een bus halen die richting Bako vertrok. Bako is een nietszeggend dorpje op palen vanaf waar je een boot kan nemen naar een prachtig schiereiland waar onder andere neusapen leven. Ik kreeg het voor elkaar om het roer over te nemen van de vissersman die ons naar het eiland bracht en zo speelde ik even voor kapitein. Op het eiland besloten Rutger en ik een korte jungletrekking te gaan lopen van 1,9 km. Het bleek onverstandig om met een klein flesje water en zonder kaart een tocht te gaan lopen. Na een uur begon ik me toch wel een beetje zorgen te maken of we ooit nog het strand zouden terug vinden. Uiteindelijk kwamen we 1 uur en 45 minuten later dorstig bij het strand aan, we bleken een route van 5,8 km te hebben gelopen (die trouwens normaal gesproken 3,5 uur duurt). Gelukkig was onze vissersman nog op ons aan het wachten, maar de laatste bus terug naar Kuching hadden we al gemist. In Bako aangekomen konden we mee liften met een filmploeg die toevallig net op het punt stond om weg te gaan. Wat een geluk hadden we weer! Terug in Kuching hebben we lekker wat gegeten en aan de kade van de rivier gezeten. Na een oncomfortabele nacht in het hostel namen we een taxi richting het Orangutan wildlife centre. Ik kreeg hier wel een beetje een dierentuin gevoel, toen ik samen met 50 andere toeristen naar een aapje stond te kijken. We waren vrij snel uitgekeken en liftte terug naar Kuching waar we opnieuw een taxi namen, maar dit keer richting de Wind Caves. Dit is een super donkere grot met allemaal vleermuizen! Gelukkig had Rutger een lamp op zijn IPhone, want je zag geen hand voor ogen. Ik vond het wel griezelig in zo een donkere grot met al die vleermuizen die bovendien een afgrijselijk lawaai maken. Rutger vertrok rond 5 uur weer richting Kuala Lumpur en toen bleef ik alleen achter. Snel heb ik wat gegeten en ben toen terug gegaan naar het hostel, want deze dag waren namelijk de nationale verkiezingen en het kon daarom nog wel eens onrustig worden. In het hostel heb ik me prima vermaakt met alle andere backpackers! Wat leuk dat iedereen zijn eigen verhaal heeft.

Twee weken nadat ik terug was uit Kuching vloog ik door naar Laos samen met Sanna. Wat heb ik me over dit land verbaasd met haar mooie landschap, goedkope prijzen, maar vooral de vriendelijke mensen. Veel mensen spreken weliswaar geen Engels, maar degene die dat wel een beetje kunnen zijn ontzettend aardig en willen je graag helpen. We vertrokken vrijdag avond om 11 uur met de bus richting Kuala Lumpur en hebben de hele nacht gereisd. Om 5 uur ’s ochtends waren we op het vliegveld, we hadden nog een paar uur voordat ons vliegtuig vertrok dus we hebben even als een soort van zwervers op de vloer van het vliegveld een dutje gedaan. We kwamen erg vroeg in het rustige Vientiene aan waar we gelijk een hostel regelden en door gingen naar het busstation. We namen een bus naar het Boeddhapark 40 kilometer uit de stad. Onderweg moesten we nog een overstap maken en werden in een gammel busje over een zandweg naar het park gebracht. De beelden in het park waren wel mooi, maar het hele park was veel kleiner dan ik verwacht had en we waren er dus ook best snel uitgekeken. Samen met een andere toerist planden we om naar een cultuur voorstelling te gaan diezelfde avond. Eenmaal in de zaal zittend kwamen we er achter dat er een schooluitvoering gaande was. Wel even leuk om te hebben gezien, maar we zijn toch wat eerder weg gegaan.
De volgende morgen namen we de bus naar Vieng Vang, wat een heerlijk dorpje is dit! Zo rustig en vol met andere backpackers! We hebben in de middag meteen een band gehuurd en zijn de rivier afgedobberd. Aan de oevers van de rivier waren verschillende barretjes waar we een stop hebben gemaakt. Er werd aardig wat alcohol genuttigd daar door alle backpackers (maak je maar geen zorgen mam, ik heb maar niet meegedaan). Bij de barretjes kon je verschillende spelletjes spelen zoals basketbal, bierpong, tafeltennis,enz. ’s Avonds hebben we een heerlijke hamburger gegeten in een gezellig zitje met uitzicht op de rotsen. De volgende ochtend weer 4 uur met de bus terug naar Vientiene. Ik vond het niet zo erg om in de bus te zitten, omdat je onderweg veel van het land ziet. In Vientiene hebben we voor 1 euro een fiets gehuurd en zijn de stad wezen ontdekken. Ik heb nog even kort meegedaan met openlucht gymnastiek en daarna zat ons reisje in Laos er weer op. Heb nog snel een handgemaakte fairtrade sjaal weten te scoren en ging toen weer op weg naar Johor Bahru.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lize Adriaanse

Actief sinds 17 Feb. 2013
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 6218

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 14 Januari 2015

Erasmus in Odense

13 Februari 2013 - 14 Augustus 2013

Stage in Maleisië

Landen bezocht: